Ystäväpiiri-ryhmänohjaajakoulutuksesta tietoja ja taitoja iäkkäiden ihmisten yksinäisyyden vähentämiseen

Haluaisitko saada osaamista iäkkäiden ihmisten yksinäisyyden lievittämiseen ja ryhmänohjaamiseen?

Hae mukaan vaikuttavaan ja lämminhenkiseen Ystäväpiiri-ryhmänohjaajakoulutukseen Rovaniemelle ohjaajaparisi kanssa!

Ystäväpiiri-toiminnan tavoitteena on lievittää ikääntyneiden ihmisten yksinäisyyttä sekä auttaa löytämään ystäviä yhteisöllisessä ja vertaistukeen perustuvassa ryhmässä. Vanhustyön keskusliitto (VTKL)  järjestää Rovaniemellä keväällä 2020 Ystäväpiiri-ryhmänohjaajakoulutuksen, jossa opiskellaan toimivan Ystäväpiiri-ryhmän ohjaamisen elementit. Koulutuksen käytyään osallistujat voivat perustaa iäkkäille ihmisille suunnattuja Ystäväpiiri-ryhmiä, joihin osallistuminen tutkitusti parantaa hyvinvointia, vahvistaa elämänlaatua sekä vähentää terveyspalveluiden käyttöä.

Rovaniemen Ystäväpiiri-koulutukseen kuuluu viisi lähiopetuspäivää (29.1., 30.1., 26.2., 1.4. ja 13.5.2020), joiden lisäksi osallistujat ohjaavat koulutuksen aikana omaa Ystäväpiiri-ryhmää parityönä kolmen kuukauden ajan paikkakunnallaan. Koulutuksessa tutustutaan yksinäisyyteen ilmiönä, paneudutaan ryhmädynamiikkaan, tarkastellaan ja kehitetään omaa toimintaa ohjaajana sekä hyödynnetään taiteen, kulttuurin ja liikunnan mahdollisuuksia ryhmätoiminnassa. Koulutuksessa paneudutaan erityisesti seuraaviin Ystäväpiiri-toiminnan vaikuttaviin elementteihin:

• Tavoitteellisuus
  • Osallisuus
  • Vertaisuus
  • Kokemuksellisen oppimisen tarkastelu (reflektio)
  • Vuorovaikutus
  • Asiakaslähtöiset ja tavoitteita tukevat sisällöt
  • Ohjaajien parityöskentely

Ystäväpiiri-ryhmänohjaajakoulutus on suunnattu sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille ja vapaaehtoisille, jotka haluavat oppia Ystäväpiiri-ryhmän ohjaamisen elementit. Rovaniemen Ystäväpiiri-koulutukseen haetaan mukaan täyttämällä verkkohakulomake sivuillamme. Hakuaika päättyy perjantaina 29.11.2019. Koulutuspaikkoja on rajoitettu määrä, ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Koulutukseen hakeutuneet haastatellaan. Koulutus maksaa ammattilaisille 100 euroa/hlö, ja vapaaehtoistoimijoille koulutus on maksuton. Lähiopetuspäivät toteutetaan Rovalan Setlementin Jokkakallion asumispalvelukeskuksessa (Teerikatu 17 B, Rovaniemi).

Voit kysyä lisätietoja Rovaniemen Ystäväpiiri-ryhmänohjaajakoulutuksesta Pohjois-Suomen ja Lapin alueohjaaja Marjo Pääköltä (puh. 050 324 0690, marjo.paakko@vtkl.fi), ja tutustua koulutuksen sisältöön ja Ystäväpiiri-toimintaan Vanhustyön keskusliiton nettisivuilla. Sivuilta löydät mm. Ystäväpiiri-toiminnan ja -koulutuksen esittelyvideot.

Esite