Liikuntaneuvonnan palveluketjun tarpeen ja merkityksen ymmärtää, kun tunnistaa liikkumattomuuden mukanaan tuomat taloudelliset, inhimilliset ja yhteiskunnalliset ongelmat. Liikkumattomuus, huono kunto ja ylipaino lisäävät merkittävästi riskiä sairastua muun muassa tyypin 2 diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin ja korkeaan verenpaineeseen. Kaikkiaan liikkumattomuuden on osoitettu liittyvän kymmenien eri sairauksien kehittymiseen.

Suomessa liikkumattomuuden on laskettu maksavan vuosittain jopa 3-7 miljardia euroa. Taloudelliset menetykset koostuvat suorista ja epäsuorista terveydenhuollon menoista. Elintapamuutoksilla, kuten liikunta- ja ravitsemustottumuksia muuttamalla voidaan vaikuttaa merkittävästi ihmisen terveyteen. Liikunnan vaikutukset ulottuvat terveyteen ja hyvinvointiin sekä ennaltaehkäisevästi, parantamalla sairauksien hoitotasapainoa että hoitamalla ja kuntouttamalla itse sairautta.

Prosessinomaisen liikunta- ja elintapaneuvonnan on osoitettu nostavan ihmisen elämänlaatua, toimintakykyä, pudottavan liikapainoa sekä ehkäisseen pitkäaikaissairauden syntyminen. Olemassa olevien ja toimivien liikuntaneuvonnan palveluketjujen edellytys on poikkihallinnollinen yhteistyö kunnan johdon, terveyskeskuksen, liikunta- ja vapaa-aikatoimen sekä yhdistysten välillä.

Kutsumme teidät mukaan tiistaina 21.5.2019 klo 9.30-16.00 järjestettävään seminaariin ”Liikunta – terveydenhuollon käyttämätön hoitomuoto”. Tilaisuus pidetään Lapin Aluehallintoviraston juhlasalissa (Valtakatu 2, 96100 Rovaniemi).

Päivän ohjelma

Ilmoittautumiset seminaariin 15.5. mennessä alla olevan linkin kautta:

Lisätietoja: Iida Kallo, Lapin Liikunta ry, iida.kallo@lapinliikunta.fi, puh. 040 8329 321